top of page
  • תמונת הסופר/תאורטל

תיעוד מורשת ארגונית- תעסוקטיף

עמותה מיסודו של הרב יוסף צבי רימון, נוסדה בשנת 2005 במטרה לסייע לאנשי גוש קטיף וצפון השומרון בתקופה שלאחר ההתנתקות בתחומי התעסוקה. תעסוקטיף, שמה לה למטרה להבטיח את יכולתם של תושבי הגוש להתפרנס בכבוד, לפעול ליצירת מעגלי תעסוקה ובתוך כך, להבנות מחדש את הקהילה. תעסוקטיף נבחרה ע"י המדינה להיות הגוף המוביל את הטיפול בתעסוקת מפוני גוש קטיף מטעם מנהלת תנופה שטיפלה במפונים. העמותה פעלה כארגון מתנדבים ערב פינוי גוש קטיף ופעלה במשך עשר שנים בליווי המשפחות בתחום התעסוקה.


לאחר עשר שנות פעילות ופיתוח ידע ייחודי לתעסוקה במצבי משבר, החליטה העמותה לסגור את שעריה. כחלק מתהליכי הסגירה הוחלט על תיעוד ידע רחב היקף הן בהיבט המורשתי והן בהיבט הפרקטי.


המטרה

איסוף פרקטיקות מיטביות לסיוע תעסוקתי לאוכלוסייה לאחר משבר, הפקת לקחים ותיעוד מורשת ארגונית. על מנת לייצר גוף ידע מקצועי שיסייע להתמודד עם סיטואציות דומות בעתיד.


האתגר

  • תיעוד של ידע שהתפתח והשתנה במהלך עשר שנות פעילות.

  • הבנת המאפיינים הייחודיים של העבודה עם אוכלוסייה במשבר.

  • לאתר את דרכי הפעולה אשר יכולות לשמש גם עבור אוכלוסיות אחרות.


הדרך

כדי לקבל מידע מעמיק ומקיף התקיימו עשרות ראיונות עומק עם עובדים ומנהלים בעמותה, בעלי תפקידים ממשלתיים, ומקבלי שירות לאורך השנים. נותחו עשרות מסמכים, דוחות וסיכומים ממשלתיים וארגוניים שנכתבו במהלך עשר השנים.


במסגרת המיפוי שמנו דגש על מאפייני הסביבה החברתית והכלכלית בתוכה נוצרה ופעלה העמותה ערב הקמתה, יחס המפונים למדינה ובאי כוחה ומיקומה של תעסוקטיף כגורם מתווך. נותחו תפיסות ותורות העבודה, נבחנו המודלים המקצועיים, יחסי עמותה-מדינה ועוד. המידע שנאסף עבר עיבוד וחולצו ממנו תובנות משמעותיות על תהליכי העבודה ופרקטיקות מיטביות שגובשו בעמותה במהלך העבודה עם אוכלוסיית המפונים ולקחים ותובנות לשימוש עתידי בפרקטיקות המיטביות.


המידע אוגד למסמך מתכלל אשר מתעד את המורשת הארגונית לצד דיון מעמיק בסוגיות המקצועיות בהתמודדות התעסוקתית של אוכלוסייה אשר נכפה עליה לעקור מביתה.


הפרויקט היה שילוב מרתק של סיפורים אישיים, נרטיב של אנשים, של קהילה וארגון. סיכום פרק בהיסטוריה של המדינה לצד סיכום ומורשת של ארגון שהקים וסגר את שעריו.



17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page