top of page
  • תמונת הסופר/תאורטל

נגישות של אתרי אינטרנט

רשת האינטרנט היא מרחב חברתי לכל דבר. התפתחות תחום ה- EGov, קבלת שירותים ברשת, יצירת קשרים חברתיים, איתור מקורות מידע, התייעצות עם מומחים וכד' הפכו את הרשת לאזור בו כל אזרח צריך שתהיה לו נגישות אליו.


המונח "נגישות" מתייחס להיבטים התשתיתיים והפיזיים אך גם לצורה, שפה, מבנה וניווט. ארגון ה-W3C יוצר סטנדרטים להגברת הנגישות ברשת. אחת מן המטרות הראשונות של ה-W3C, היא להפוך את הרשת לנגישה לכל אדם, ללא תלות בסוג החומרה, התוכנה, תשתית הרשת, שפת האם, התרבות, המיקום הגיאוגרפי או היכולת המנטאלית והפיסית שלו. עמידה בהנחיות ובסטנדרטים, תהפוך את תוכן האינטרנט לנגיש יותר עבור כלל המשתמשים.


זכרו כי בנוסף לחשיבות החברתית שיש להנגשה של אתרים, תכליתו של אתר אינטרנט הוא לספק מידע, למכור או לקדם אג'נדה כלשהי. אם המידע לא יהיה נגיש לאוכלוסיות רבות ככל הניתן האתר יחטיא את מטרתו. ישנם מספר עקרונות מרכזיים להנגשת אתרי אינטרנט-


חלופות לתוכן ויזואלי- ישנם אנשים שאינם יכולים להשתמש בתמונות, סרטים, צלילים, יישומונים וכו', אך הם עדיין יכולים להיעזר בדפים המכילים מידע מקביל לתוכן הוויזואלי. המידע המקביל חייב לשרת את אותה המטרה שמשרת התוכן הוויזואלי. לדוגמא, מקבילת טקסט עבור חץ המקשר אל תוכן העניינים, יהיה "עבור לתוכן העניינים".


לא להסתמך על צבע בלבד- אם הצבע לבדו אמור להעביר מידע כלשהו, אנשים שאינם מסוגלים להפריד בין צבעים שונים ואנשים אשר משתמשים בתצוגות ללא צבע או תצוגות לא ויזואליות לא יקבלו את המידע הזה.


שפה טבעית ברורה- על כותבי התוכן לציין את השפה הטבעית העיקרית באתר.


לאפשר שימוש בטכנולוגיות ישנות- הבטיחו שדפי האתר יהיו נגישים גם כאשר הטכנולוגיות החדשות אינן נתמכות או כאשר כיבו אותן. השתמשו בפתרונות נגישות זמניים כדי שדפדפנים ישנים וטכנולוגיות מסייעות יוכלו לפעול כראוי.


שליטת משתמש בתוכן שמשתנה במהירות- תנו למשתמש לשלוט בתוכן שמשתנה במהירות. הבטיחו שניתן יהיה לעצור אובייקטים מהבהבים, נגללים או אובייקטים שמעודכנים אוטומטית.


הקשר ואוריינטציה- כל המשתמשים ירוויחו אם תקבצו אלמנטים בקבוצות ותספקו מידע על היחסים בין האלמנטים. לאנשים בעלי לקויות קוגניטיביות או לקויות ראיה יכול להיות קשה במיוחד להבין יחסים מורכבים בין אלמנטים בדף.


ניווט ברור- ספקו מנגנוני ניווט עקביים וברורים, מידע על מיקום, סרגלי ניווט, מפת אתר וכו' על מנת להעלות את הסיכויים שכל אחד ימצא באתר את מה שהוא מחפש.


מסכים פשוטים וברורים- הבטיחו שהמסכים יהיו פשוטים וברורים על מנת שיובנו בקלות. עיצוב ברור ועקבי, גרפיקה מובנת ושפה פשוטה הם עקרונות שיסייעו לכל המבקרים באתר, ובמיוחד לאנשים בעלי לקויות קוגניטיביות או קשיי קריאה.




31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page